Action Learning

Vergroot de verandercapaciteit van uw mensen

Verandering is aan de orde van de dag in moderne organisaties. En dat vraagt veel van werknemers: zij moeten niet alleen bereid zijn mee te veranderen. Ze moeten ook kúnnen veranderen.

Hoe is de verandercapaciteit van uw werknemers? Omarmen zij verandering, of vertonen zij veel weerstand? Of willen ze wel veranderen, maar weten ze niet hóe?


Heeft u werknemers die door verandering:

  • Een negatieve of gelaten sfeer meebrengen?
  • Structureel nog te weinig presteren?
  • Te weinig ondernemerschap vertonen?
  • Vaker uitvallen en dus minder inzetbaar zijn?
  • Moeizaam samenwerken?

Daar kunnen we samen iets aan doen.
Samen met u ontwikkel ik een programma dat uw werknemers leert om te gaan met verandering. Zodat zij er onderdeel van worden. Daardoor betere prestaties leveren. En…er nog lol in hebben ook.

Het resultaat van het programma

Uw medewerkers:

  • Leveren betere werkprestaties
  • Reflecteren dagelijks op eigen handelen
  • Zijn veel vitaler en positiever

U als leidinggevende krijgt zo mensen die:

  • Efficiënter, klantgerichter en productiever werken
  • Verandering omarmen in plaats van schuwen
  • Anderen meenemen in hun enthousiasme (sneeuwbaleffect)

Waarom werkt mijn methode?

Mijn methode is gestoeld op informeel leren. Dat betekent dat uw werknemers vooral leren op hun werkplek. Ik noem dat ‘Faculty on the Floor’. Waarom op deze manier? Omdat zo 80% van de blijvende leerresultaten geboekt worden (Bron: Jay Cross, Informal Learning).

Daarnaast is er het ’70/20/10’-model, ontwikkeld door het Center for Creative Leadership (CCL). Met de belangrijkste boodschap: 70% leren we in de praktijk, 20% door interactie met anderen, en slechts 10% door formeel leren.

Gek genoeg spenderen bedrijven – ondanks bovenstaande kennis – ongeveer 80% van het trainingsbudget aan formeel leren. Oftewel: trainingen en cursussen in een schoolse setting. Het effect daarvan is veel minder, zeker op langere termijn: na een jaar wordt nog maar 15% van het geleerde toegepast. (Bron: Wexley en Latham, Effectiveness of Training in Organizations.)

Daarom baseer ik mijn programma’s zoveel mogelijk op het 70/20/10-model. Ik start met een ‘deep dive’ om te weten wat er speelt en kom snel tot de kern. Ook gaan we terug naar ‘de bedoeling’ van de verandering en bespreken wat precies de ontwikkeldoelstelling is.

Daarna ontwikkel ik een programma op maat. Van daaruit adviseer, coach en train ik, zoveel mogelijk in de 70/20/10-verhouding. Met als doel: leervermogen praktisch vergroten en werkprestaties verbeteren. Indien nodig zetten we voor bepaalde programmaonderdelen specialisten in uit het Change Smart netwerk.

Wat kan ik voor úw bedrijf betekenen?

Neem contact op