Filosofie

Wat is sociale innovatie?

Volberda van de Erasmus Universiteit heeft voor bedrijfsorganisaties de volgende definitie:

‘Het vernieuwen van de arbeidsorganisatie en het maximaal benutten van competenties gericht op het verbeteren van de bedrijfsprestaties en de ontplooiing van talent.’

Deze omschrijving vertaalde ik in 6 pijlers, waar mijn aanbod op rust:

  • Vergroten van lerend vermogen (en daarmee verandercapaciteit)
  • Benutten van talent
  • Werken in effectieve teams
  • Ontwikkelen van (persoonlijk) leiderschap
  • Managen van betrokkenheid, autonomie en bevlogenheid
  • Gebruik maken van HR als ‘trusted advisor’

Ik bied incompany-trajecten, advies en begeleiding, gebaseerd op praktische sociologische en psychologische inzichten en methoden. Methoden die bewezen effectief zijn.


Waarom sociale innovatie?

Onderzoek wijst uit: slechts 25% van uw innovatiesucces wordt bepaald door research & development.

75%(!) van de innovatie- en het verandervermogen van organisaties wordt bepaald door sociale innovatie. Sociaal innovatieve bedrijven presteren dan ook aantoonbaar beter. Zij:

  • trekken meer klanten aan (+17%);
  • hebben meer tevreden medewerkers (+12%);
  • draaien hogere omzet (+16%);
  • en een hogere winstgroei (+13%).

(Bron: Concurrentie en Innovatie Monitor, Erasmus Universiteit)

Hoe sociaal innovatief is úw bedrijf?

De Change Smart-filosofie

Ik kijk naar hoe organisaties en mensen als geheel (samen)werken. Maar ook als individu en in teamverband. Daarbij houd ik het bedrijfsdoel en ‘de bedoeling’ van de organisatieverandering altijd scherp in het vizier. Dat bepaalt de richting!

Mijn vertrekpunt is wat ik aantref in uw organisatie. Van daaruit zoek ik naar wat realistisch mogelijk is in verandering. Gezamenlijk en in verbinding boeken we stap voor stap vooruitgang. In de overtuiging dat niets is wat het lijkt.

Veranderen is geen logische weg van A naar B. Het gaat juist om onderweg leren, bijsturen en gebruik maken van aanwezig potentieel. Soms moet je juist vertragen om daarna te kunnen versnellen. Noem het ambachtelijk veranderen; tegelijkertijd aanvoelen en beredeneren. Wel met een duidelijke bedoeling (purpose) voor ogen.


The All Blacks

The All Blacks, voor mij één bron van inspiratie.'s Werelds meest succesvolle rugby team presteert al decennia lang op basis van drie belangrijke bestanddelen: hechte verbinding, toewijding en ongekende vitaliteit. Belangrijke lessen voor veranderen en presteren in organisaties.

Wat kan ik voor úw bedrijf betekenen?

Neem contact op