Referenties

Jeroen Koomen

Divisie manager Digital Customer Experience - Capgemini Nederland

‘Capgemini adopteert sinds een aantal jaren het counselor model. Hierin zijn 15-20 senior professionals uit mijn divisie verantwoordelijk voor de begeleiding en professionele ontwikkeling van de medewerkers. Om hen handvatten te geven deze belangrijke taak goed uit te voeren heb ik Edwin gevraagd een programma op te zetten en een aantal hands-on sessies met hen te organiseren gericht op persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling. Met zijn kennis en expertise, gecombineerd met een aantal concrete methodieken heeft Edwin mijn counselors naar een hoger niveau getild. Ik ben er van overtuigd dat zij een aantal inzichten hebben opgedaan en instrumenten aangereikt hebben gekregen om zichzelf verder te ontwikkelen. De feedback van de counselors was dan ook zeer positief: aansprekende thema's hebben geleid tot een verbeterd zelfinzicht en positionering van de rol van counselor, een teamgevoel van de counselors onderling, en middelen en technieken tot het voeren van een op de counselee afgestemde dialoog. Edwin, bedankt voor jouw inspanningen, waarmee de organisatie en de visievorming rondom het begeleiden van mensen een enorme boost hebben gekregen.’

Henk Zeilstra

HRM Director - CGI Nederland

‘Edwin en ik hebben inmiddels een langdurige samenwerkingsrelatie, waarin hij bijdraagt aan een traject waarin de versteviging en de groei van het HR team centraal staat. Op een persoonlijke, scherpe en positieve manier, heeft hij in de afgelopen twee jaar een bijdrage geleverd aan het versterken van de HR functie binnen CGI. In verschillende sessies zijn met het team zowel 'harde' als 'zachte' elementen verder uitgewerkt. Dat kan gaan om bepaling van de HR koers, taak- en rolverdeling, teamdynamiek en drijfveren, maar ook Œ reguliere¹ adviesvaardigheden. Het leren in de praktijk is in het ontwikkelingsprogramma essentieel. Daarnaast is er in het leertraject ook oog voor de motivatie, vitaliteit en energie die nodig zijn om duurzaam te presteren in de complexe rol als HR businesspartner in ons bedrijf. Naast de teamsessies voert Edwin ook waar nodig individuele coaching uit. Dat is fijn, want hij kent de setting van ons bedrijf, en de dynamiek van de HR afdeling van binnenuit. Zijn coaching is daardoor zeer effectief. Edwin wordt zeer gewaardeerd door het team, en is een essentiele partner die me helpt bij het uitvoeren van mijn rol als leider en HR Director.’

Erik Wiechers

CEO - DTG

‘Enige jaren geleden was ik met mijn MT al langer op zoek naar hoe wij de klantentevredenheid op een nog hoger niveau konden brengen. Hiertoe hebben we diverse research inspanningen gedaan en een 'Customer Journey' geimplementeerd. Toch merkten we dat we de focus op klantentevredenheid van onze mensen niet constant genoeg was. Edwin heeft mijn managementteam begeleid bij het vinden van een nieuwe veranderingsstrategie in het kader van het vergroten van de externe klantentevredenheid. In deze 2-daagse teamcoaching heeft hij de MT-leden op sleeptouw genomen en hebben we gezamenlijk visie ontwikkeld en stappen gezet in vergroten van draagvlak, eigenaarschap en actie gerichtheid bij onze medewerkers. We bespraken tijdens de sessie de kern van veranderen en hield Edwin als coach ons de spiegel voor v.w.b. de wijze waarop we zaken aanvlogen en aanpakten in onze organisatie. Ook zijn we in een open dialoog in gesprek gegaan met onze medewerkers, die betrokken waren bij onze acties op het gebied van klantgerichtheid en de reis die onze klanten hier in maken (Customer Journey). De teamcoaching heeft bij ons geresulteerd in een meer door onze medewerkers gedragen aanpak. Waardevol, omdat wij alleen met tevreden medewerker tevreden klant kunnen creeren.’

Jean Pierre Smiet

Interim Manager

‘Edwin heeft voor de organisatie, waarvoor ik destijds werkte, een Management Development programma ontwikkeld. In dat kader heeft hij ook als mijn coach gefungeerd. Mede door de coaching door Edwin heb ik een mooie ontwikkeling kunnen doormaken in mijn carrière. Edwin weet heel goed en snel tot de essentie van zaken c.q. vraagstukken te komen. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van je ontwikkelpunten, maar ook met name je kwaliteiten. Edwin maakt met name je kwaliteiten inzichtelijk en helpt je deze verder te versterken. Dit verhoogt jouw effectiviteit aanzienlijk. Naast de focus op persoonlijke ontwikkeling heeft Edwin ook goede business inzichten waardoor hij ook op inhoud een uitstekende sparringpartner is. Ik kan Edwin dan ook van harte aanbevelen als coach en (strategische) business partner.’

Martine Koning

Manager Bedrijfsvoering - Gemeente Zuidplas

Toen ik iets meer dan 2 jaar geleden startte bij de gemeente Zuidplas als Manager Bedrijfsvoering heb ik samen met mijn afdeling de koers (missie, visie en strategie) van onze afdeling voor de komende jaren bepaald. Bij het bepalen van onze koers en de verdere invulling hiervan heeft Edwin ons intensief begeleid. Het versterken van de interne klantgerichtheid was een van de essentiële thema’s voor de groei van onze afdeling. Om dit vorm en inhoud te geven heeft Edwin met succes het meerjarig (verander)programma interne klantgericht denken en doen voor en met ons ontwikkeld.

Zo werd eerst aandacht besteed aan bewustwording (awareness) en met elkaar definiëren en lading geven aan het thema klantgericht denken en doen. Daarna is een vertaling gemaakt naar een ieder zijn eigen werkomgeving. In kleinere groepen zijn alle collega’s getraind (action leaning) hoe zij klantgericht denken en doen verder kunnen ontwikkelen in hun eigen werkomgeving. Tot slot zijn de nieuwe houding, gedrag en vaardigheden in de praktijk gebracht en volgden sessies waarbij gereflecteerd werd, leerervaringen met elkaar werden gedeeld en ook klanten zelf betrokken werden.

Om de samenhang te waarborgen en een zo optimaal mogelijk resultaat te behalen is het programma ontwikkeld voor alle lagen binnen de afdeling. Zowel het MT, de Adviseurs Bedrijfsvoering als alle collega’s in de uitvoering zijn in verschillende sessies en op basis van verschillende werkvormen getraind en gecoacht.

Ik kijk met veel plezier terug op de prettige en intensieve samenwerking met Edwin tijdens dit traject. Naast het vormgeven van het programma was met name ook het meedenken en sparren tijdens het gehele traject heel waardevol. Het (verander)programma interne klantgericht denken en doen heeft de interne klantgerichtheid binnen de afdeling Bedrijfsvoering van Zuidplas versterkt en hier kunnen we in de toekomst verder op doorbouwen. Het programma was inhoudelijk sterk, bevatte de juiste onderdelen en werkvormen en heeft alle collega’s binnen bedrijfsvoering bereikt.

Marc van der Hulst

HR Manager - TU Delft

Als onderdeel van een organisatiewijziging – binnen de directie Finance - had de directie Finance het plan om de groep Business Controllers te ondersteunen bij de invulling van het zijn van een strategische (business) gesprekspartner. De directie Finance had zich ten doel gesteld dat Business Control vanuit expertise meer impact moet hebben op de besluitvorming. Hierbij hebben we de hulp ingeroepen van Edwin omdat hij al ervaring had binnen de TU Delft en snel in staat is aansluiting te vinden bij de klant en de vraag.

Edwin heeft ons, het ontwerpteam, bestaande uit Finance managers en HR, geholpen het traject vorm te geven op een wijze die voor de Business Controllers effectief, praktisch en leerzaam is geweest. Door de combinatie van individuele coaching, begeleiding en groepsbijeenkomsten konden we aandacht geven aan ontwikkeling op maat. Elke medewerker had zijn eigen ontwikkelpunten, leerdoelen, snelheid en ruimte om stappen te maken. De medewerker kreeg de verantwoordelijkheid – mede door sturing van Edwin – om zijn eigen traject vorm te geven waarbij zaken zoals politiekbewustzijn, daadkracht en professioneel advies van belang waren om een strategische gesprekspartner/Business Controller te worden.

Daarnaast heeft het ontwikkeltraject ertoe geleid dat de Business Controllers meer de regie zijn pakken over inhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling.

We hebben gebruik kunnen maken van het professionele netwerk van Edwin en heeft hij gedurende het traject voor een belangrijk deel samengewerkt met een fijne collega trainer/acteur. Dit heeft zichtbaar bijgedragen aan het succes van het meerjarig ontwikkeltraject.

Het traject was voor een ieder van de directie Finance leerzaam en succesvol. Het traject blijkt een blijvend effect te hebben, zo plukken we er vandaag de dag nog steeds de vruchten van!

Wat kan ik voor úw bedrijf betekenen?

Neem contact op